אנשים רבים בישראל נוהגים ברכב ליסינג שקיבלו מטעם העבודה, כמעט בכל המובנים זהו סידור נוח מאוד ואף אידיאלי – מקבלים רכב חדש, איכותי, אין צורך להתעסק בכל הביטוחים, אגרות ונושאי התחזוקה, אפילו על הדלק לא משלמים עצמאית אלא נכנסים לתחנה והחשבון יורד מהחברה. אך מה קורה כאשר שכיר עם רכב ליסינג מעורב בתאונה, באשמתו או שלא באשמתו, מי אחראי במצב כזה ומה יש לעשות?
בעיתיות הביטוח בעבר והמצב כיום
חשוב לציין כי בעבר היה מצב בעייתי מבחינת תאונות דרכים בהן היו מעורבים רכבי חברות ליסינג או השכרה, בעיקר במקרים בהם רכב ליסינג או השכרה פגע ברכב או רכוש אחר. הנוהל של חברות אלו היה לא לבטח את המכוניות בביטוח צד ג' המכסה נזקים רכב או רכוש שנפגע בתאונה, במקום זאת החברות היו מבצעות מעין ביטוח עצמי לרכבים שנהגו בהם כל אותם נהגים מזדמנים שכמובן אינם בעלי הרכב. זה היה בעייתי מפני שכאשר אזרח ניסה להפעיל את הביטוח לתשלום על הנזק שנגרם לו הוא היה נכנס לתהליך ארוך ומתיש מול גוף מסחרי גדול וחזק. אך לאחר כמה פסיקות משפטיות בנושא משרד התחבורה הכניס ב-2009 נוהל חדש אשר מחייב את חברות הליסינג וההשכרה לבטח בפועל את רכביהן בביטוח צד ג' או לקחת על אחריותן את כיסוי הנזקים כמו במבנה של ביטוח צד ג'.
המצב הבעייתי שהיה בעבר לפני כניסת הנוהל המחייב את חברות הליסינג לבטח בצד ג' את רכביהן גרם לכך שנהגים שהיו מעורבים בתאונות ושהיו אלו שגרמו את הנזק לא היו אחראים למעשיהם, האזרח שרכושו נפגע בתאונה נשאר להתמודד לבד מול חברת הליסינג החזקה, כאשר בפועל לא היה ממש קשר למי נהג ברכב ואשר מאפיינים של תביעות ביטוח רגילות.
מי הנהג ברכב הליסינג
מעבר למה שצוין להלן והבעייתיות שהיום כבר אמורה לא להיות רלבנטית כל עוד האזרחים יודעים את החוק והחברות מיישמות את הנהלים המחייבים אותן לגבי ביטוחים, תאונה עם רכב ליסינג היא נושא בעייתי כי הנהגים ברכבים מתחלפים ואין בעלות על הרכב של העובד או החברה. כך שבהחלט נוצרים מצבים בהם רכב ליסינג מעורב בתאונה אך אלא אם כן נמסרו פרטים מזהים מדויקים ואמינים של הנהג הפוגע אין יכולת להבין מי נהג ברכב בזמן התאונה. זה כמובן מקשה לקבוע מי אחראי ועשוי להעמיד אזרחים מן השורה שנפגעו בתאונה במצב בעייתי כלכלית ומשפטית מול חברת הליסינג וחברות הביטוח המעורבות.
דרך הפעולה בתאונה עם רכב ליסינג
הדרך הנכונה לפעול במקרה של תאונה עם רכב ליסינג היא זהה למעשה לכל תאונה אחרת. שני הנהגים מחליפים פרטים אישיים ואת פרטי חברות הביטוח כפי שקיים בפוליסות שנמצאות באופן כללי עם רישיונות הרכב. אפילו שהביטוח הוא של חברת הליסינג מול חברת הביטוח ולא של הנהג הפוגע, חשוב לקבל את הפרטים האישיים שלו לצורך נוהל תקין ולצרכי חברות הביטוח באשר אלו יהיו. יש מקרים בהם חברות הליסינג מכניסות לחוזה מול החברה שהעניקה לעובד את הרכב סעיפי השתתפות עצמית למיניהם, ולכן חשוב לדעת מי הנהג כי חוסר במידע זה עשוי לפגום בתביעה ולעכב או למנוע קבלת מלוא הפיצויים.
מבחינת נהג ברכב ליסינג ומקרה של תאונה עם רכב ליסינג עליו לברר מראש עם החברה שהוא עובד בה אם יש תנאים של השתתפות עצמית או מגבלות ביטוחיות מסוימות שחלות עליו או שכל האחריות לתאונות היא על חברת הליסינג במסגרת חוזה ההתקשרות.
השורה התחתונה היא שכיום, ברוב המקרים, במקרה תאונה עם רכב ליסינג האחראי באם הרכב האשם היה רכב הליסינג היא חברת הליסינג עצמה שמבוטחת מול חברת הביטוח עבור כל רכביה.