שוק הרכב הישראלי נשלט בחלקו העיקרי על ידי חברות ליסינג המהוות את רובו המכריע מבחינת מכירות רכבים חדשים בכל שנה. ומבחינה זו אחד הלקוחות הגדולים ביותר במשק הוא צבא ההגנה לישראל שעבר לשיטה של ליסינג בשנת 2005 משיטה של אחזקת מכוניות בבעלות הצבא על כל המשתמע מכך.
ליסינג בצה"ל כולל אלפי רכבים ברמות שונות, בעיקר לאנשי הקבע מן הסתם. בצבא ובקרב גורמים אחרים יש הטוענים כי המעבר לשיטת הליסינג היה מיותר וגרם לבזבוז כספי משמעותי ומנגד יש בצבא עצמו ומחוצה לו גורמים אחרים הטוענים כי המהלך בוצע על מנת לחסוך בעלויות והוא אכן חוסך לצה"ל עשרות מיליוני שקלים מדי שנה.
בראשית חודש מרץ 2011 הנושא עלה שוב לכותרות לאחר שסגן הרמטכ"ל, יאיר נוה, טען במסגרת דיונים במשרד הביטחון כי ליסינג בצה"ל הוא מהלך לא יעיל ששאב משאבים כספיים מפרויקטים אחרים שלא בוצעו בגלל עלויות הליסינג.
המעבר לליסינג בצה"ל – בעקבות המלצות של חברת ייעוץ
במשרד הביטחון טוענים בכל זאת ולמרות טענותיו ל יאיר נוה כי המעבר לשיטה של ליסינג בצה"ל חוסך מדי שנה מיליוני שקלים בעקבות ביטול הצורך ברכישה מיידית של אלפי רכבים, ביטול הצורך באנשי מקצוע נוספים לכל נושאי האחזקה, תהליכים טכניים ומקום למכירת הרכבים לאחר יציאתם משירות ועוד.
המעבר לשיטה של ליסינג בצה"ל יושם בשנת 2005 לאחר עבודת מחקר שביצעה חרת הייעוץ הבינלאומית מקינזי שהגיעה למסקנות כי מעבר לשיטה של ליסינג תפעולי יביא לחיסכון משמעותי בהוצאות. מקינזי היא חברת הייעוץ הגדולה בעולם שלה סניפים בכל העולם וגם בישראל.
חברת מקינזי אף הייתה הגורם המפקח על מכרזי הליסינג האחרונים שביצע הצבא, בשנת 2005 ולארונה בשנת 2010 – מכרז נוסף אמור לצאת לדרך באמצע 2011 בין שתי הזוכות במכרז 2010.
ליסינג בצה"ל – כמויות וספקים
על פי ההערכות ליסינג בצה"ל תופס נתח שוק משמעותי מאוד בכלל שוק הרכב הישראלי, בשנת 2010 היו בצה"ל כ-10,500 רכבי ליסינג – הרבה יותר מהחברות הגדולות במשק. מכרז הליסינג הצה"לי שיצא בשנת 2005 היה לחמש שנים וכלל בעיקר מכוניות מסוג שברולט אוואו, קיה ריו ויונדאי אקסנט, לצד רכבים יוקרתיים יותר לקצינים בכירים ורכבים מסחריים שלא בבעלות הצבא. במחצית השניה של שנת 2010 פורסמו הזוכות במכרז הליסינג השני של צה"ל, מכרז שהיה מיועד לכ-5,500 מכוניות חדשות על פי תנאים מגבילים והגדרות ברורות מאוד מטעם הצבא.
במכרז ליסינג בצה"ל של 2010 זכו בסופו של דגבר חברת הליסינג אלבר אשר הייתה ספק ליסינג גם במסגרת מכרז 2005, אלבר זכתה במכרז לאספקת 4,000 מכוניות בעיקר מסוג יונדאי אקסנט והזוכה השניה במכרז הליסינג הייתה חברת שלמה SIXT שזכתה באספקת עוד כ-1,500 מכוניות.
לאחר המכרז השני של ליסינג בצה"ל חברת שלמה SIXT למשל צריכה למכור כ-1,500 רכבים אשר יצאו משירות בצבא, אלו רכבים עם ממוצע נסיעות שנתי גבוה של כ-40,000 ק"מ ותחלופה גבוהה מאוד של נהגים ולכן מחירן נמוך יותר אפילו מרכבי ליסינג אחרים מהשוק העסקי.
בעיות במכרז הליסינג הצה"לי האחרון
לאחרונה, במרץ 2011, דווח על בעיות לגבי המכרז השני של ליסינג בצה"ל שבו כאמור זכו אלבר ושלמה SIXT, מדובר על אספקת כמות נוספת של רכבים לצה"ל.
חברת אלבר שזכתה במכרז הראשוני של 2010 טוענת כי הצבא שינה את תנאי הסף בצורה משמעותית וכי עצם קיומו של מכרז נוסף כפי שהצבא רוצה, בשיטה של התמחרות בין שתי הזוכות הטובות ביותר במכרז הקודם, אינה הוגנת. אלבר מאיימת על פרישה מהמכרז השני ובמשרד הביטחון צריכים להגיע להחלטה בנושא.