בישראל, הגורם המרכזי ביותר בשוק הרכב הן חברות הליסינג השונות, ובעיקר הלקוחות העסקיים שלהן אשר מעניקים לעובדים רכבי ליסינג לשימושים עסקיים ואישיים. על כבישי ישראל ניתן לראות עשרות אלפי (ואף גבוה מכך) רכבי ליסינג של עובדים, רוב מסירות המכוניות החדשות בישראל הן עבור חברות ליסינג שבתורן מספקות את המכוניות לחברות שונות במשק. אך לצד ההטבה המשמעותית של קבלת רכב ליסינג מהעבודה, העניין מלווה בעלות לעובד עצמו בדמות תוספות למס ההכנסה שעליו לשלם.
לשלם בזול על הרכב
רוב העובדים שמחזיקים רכב ליסינג מהעבודה משלמים עליו מס מכיוון שרשויות המדינה רואות בכך הטבה ששווה לתוספת שכר, המס נגזר משווי השימוש של הרכבים על פי תכנית מוגדרת של משרד האוצר ורשות המיסים. שיטת שווי השימוש הליניארי החליפה (בהדרגה) ב-2011 את שיטת החישוב הישנה שהתבססה על קבוצות רישוי של רכבים, כאשר רוב רכבי הליסינג היו מקבוצה 2 – שינוי שיטת החישוב ייקרה משמעותית, מעל 100%, את התשלום שהעובדים משלמים עבור הזכות לקבל רכב מהחברה. אך חברה פרטית אשר מציעה מערכת ממוחשבת מתקדמת מאפשרת חישוב שונה ומתוחכם שמאפשר לעובדים לשלם פחות על הרכב הצמוד וגם למעסיקים לחסוך מעט.
לצורך דוגמא מוחשית להיקף המס שעובד עשוי לשלם על רכב ליסינג – עבור רכב מקבוצה 2 (הנפוצים ביותר) ששווי השימוש שלו נקבע כמקביל לתוספת שכר של 2,900 ש"ח לחודש עשוי העובד לשלם מס נוסף של כ-1,400 ש"ח לחודש.
מפרידים בין נסיעה עסקית לנסיעה פרטית
שיטת החישוב החדשה איננה רשמית מטעם רשות המיסים או המדינה אלא פותחה על ידי חברה פרטית בשם "הוצאה מוכרת", חברה אשר מתמחה בתחום המיסים והוקמה על ידי עורך דין שהוא גם רואה חשבון בהשכלתו. החברה מציעה שיטה אשר מפרידה בין הנסיעות העסקיות לנסיעות הפרטיות שבוצעו בפועל על ידי העובד ובכך לחשב במדויק את שווי השימוש האמיתי ברכב.
מהות השיטה נובעת מההנחה כי עובד אשר רוב השימוש ברכב הוא למטרות עסקיות אינו נהנה מההטבה של רכב צמוד ואף סובל ממנה בגלל שהוא משלם יותר מיסים למרות שבפועל רוב השימוש הוא עבור העבודה. השיטה שתפורט מיד שמציעה חברת הוצאה מוכרת מפרידה בפועל בין נסיעות עסקיות לפרטיות באמצעות מערכת טכנולוגית וכך ניתן לחשב את שווי השימוש רק עבור הנסיעות הפרטיות ולחסוך במס.
איך משלמים פחות על רכב ליסינג – הפרקטיקה של השיטה
על מנת לבצע הפרדה מדויקת, אמינה ומדידה של נסיעות עסקיות ופרטיות החברה המפתחת מתקינה ברכב מערכת הכוללת GPS, קודן מיוחד ומודם סלולארי המקושר ישירות לשרתי החברה. בראשיתה של כל נסיעה העובד מגדיר את האם הנסיעה עסקית או פרטית ואז ממשיך כרגיל בעיסוקיו. החברה מצהירה ומתחייבת כי נתוני הנסיעות הפרטיות נשמרים חסויים ואינם מועברים למעסיק או לכל צד שלישי אחר.
המערכת שולחת את הנתונים בזמן אמיתי לשרתי החברה המפתחת ובסוף כל חודש מקבל המעסיק דו"ח מפורט עם היקף הנסיעות העסקיות והפרטיות, פירוט היחס בין שני סוגי הנסיעות. חברת הוצאה מוכרת לוקחת את החישוב הזה ומחשבת את שווי השימוש האמיתי ברכב עבור העובד על בסיס דלק, תשלומי הליסינג, בלאי, מס שולי שהעובד משלם וכדומה.
באמצעות השיטה המתוחכמת הזו העובד יכול לחסוך למשל כ-900 ש"ח עבור רכב בקבוצה 2 עם נסיעות עסקיות של כ-80%, המעסיק חוסך בדוגמא זו כ-100 ש"ח כי הוא משלם פחות ביטוח לאומי על משכורת הברוטו של העובד. כרגע משתמשים במערכת בעיקר אנשי מכירות, שיווק וטכנאים.
עמדת רשות המיסים על שיטת החישוב הזו
למרות שעל פניו ניתן לחשוב שהשיטה הזו מהווה סתירה להוראות המדינה, בפועל ועל פי פסיקות משפטיות רלבנטיות העניין תואם את הגדרות המיסוי. רשות המיסים טוענת כי הנושא בעייתי ואינו עומד בחוקי המס, אך בפועל הרשות לא ביצעה אף ביקורת על מעסיקים שעושים שימוש בטכנולוגיה אלא קיבלה כרגע את התשלומים על פיה. מומחי מיסוי טוענים מערכת המשפט קבעה זה מכבר כי חישוב מס על פי יחס הנסיעות הזה היא הנכונה ביותר ובנוסף כי המערכת מספקת תשובה שעומדת בתקנות המיסוי מפני שהיא מספקת מס שהוא יותר "אמיתי".