שוק הליסינג הוא השוק הגדול ביותר בישראל מבחינת מסירות כלי רכב חדשים, כמעט 70% מכל הרכבים החדשים שהיבואנים מוכרים בכל שנה מועברים למעשה לחברות הליסינג, אלו בתורן מעבירות את הרכבים ללקוחות של עסקאות ליסינג תפעולי או ליסינג מימוני.
בעוד שהליסינג התפעולי פונה בעיקר לשוק העסקי והארגוני, בתור רכבים צמודים לעובדים ורכבי עבודה למיניהם, שוק הליסינג המימוני פונה בעיקר למגזר הפרטי. מדובר על אפיק מימון חלופי להלוואות בנקאיות וחוץ בנקאיות, כאשר מסלול זה מציע יתרונות רבים וגמישות ללקוח.
עסקאות ליסינג במימון מלא הן דבר יחסית חדש בשוק הליסינג הישראלי. בעוד שמרבית המקרים של ליסינג מימוני כוללים את המודל הסטנדרטי של תשלום מקדמה, תשלומים חודשיים ותשלום סופי לצורך השלמת העסקה והעברת הבעלות ללקוח, ליסינג במימון מלא מאפשר לקבל רכב חדש ואיכותי, בלי לשלם מקדמה ועם מימון מלא של חברת הליסינג.
מבחינה זו, זהו פתרון שבאמת מאפשר להחליף נטילת הלוואה עבור כל סכום הרכב החדש – כי אין צורך להעמיד הון עצמי התחלתי.
איך זה עובד?
עסקאות ליסינג במימון מלא הופכות יותר ויותר זמינות כיום בשוק הישראלי כיום, כאשר הציבור מבקש פתרונות פיננסיים חדשים ויצירתיים לרכישת רכבים חדשים.
ליסינג ב-100% מימון פועל כך שהלקוח בוחר רכב חדש מאלו שהחברה הרלבנטית מציעה וחותם על החוזה – את הרכב מקבלים מהר ודי מיידית, בלי לשלם מקדמה כמקובל בליסינג מימוני.
עסקאות ליסינג ב-100% מימון מציעות תקופות התקשרות ותשלום שונות, בטווח של 24 חודשים ועד 60 חודשים ברוב המקרים, כאשר כמובן שככל שהתקופה ארוכה יותר כך העלות הכוללת ללקוח גבוהה יותר כי חברת הליסינג מעניקה את המימון לזמן ארוך – בדומה למימון בנקאי לצורך העניין.
במסגרת עסקת ליסינג במימון מלא הלקוח פשוט משלם בכל חודש לאורך כל תקופת ההסכם תשלום חודשי המהווה אחזו מסוים ממחיר הרכב – שנקבע מראש כמו בכל עסקת ליסינג מימוני אחרת.
אין תשלום מקדמה ובסיום התקופה הלקוח משלם את יתרת מחיר הרכב בתשלום סופי, כמו כן אפשר בחלק מהמקרים לבנות מודל תשלומים חודשיים כך שבסיום התקופה הלקוח שילם את כל מחיר הרכב בדומה להלוואות סטנדרטיות למימון רכב חדש.
כמו כן, תחת מקרים מסוימים ובהתאם לתקנות חברת הליסינג הספציפית, הלקוח יכול לבחור להחזיר את הרכב שנהג בו לאורך תקופת הליסינג ולקבל רכב חדש במובל תשלומים דומה.
מה לגבי תשלום ריבית?
בליסינג לא נהוג לחשב ריביות והצמדות, גם לא באפיקים המימוניים שמהווים למעשה חלופה להלוואה. ליסינג במימון מלא אינו יוצא דופן וברוב המקרים אין ריבית על המימון – 0% ריבית. אך כמובן שחברת הליסינג לא מפסידה ולא מציעה ללקוח מימון בלי להרוויח על כך.
במקום ריבית, הרווח על המימון מגיע בתמחור הרכב החדש, מחיר גבוה יותר ממחיר המחירון הרשמי. כך, הלקוח יודע מראש כמה הרכב יעלה לו בסופו של דבר, אין סיבוכים והפתעות ממסלולי ריבית כאלו ואחרים או הצמדה למדד.
לכן נוח לחשב את הכדאיות של ליסינג במימון מלא או ליסינג מימוני בכלל לעומת נטילת הלוואה – לעיתים פתרון זה עדיף ולעיתים פתרון שני.
תלוי בגודל חברת הליסינג וב"גב" הפיננסי שלה, אך יש חברות המבצעות עסקאות ליסינג במימון מלא בצמוד לבנקים מסחריים המלווים את העסקה – הבנק מעניק לחברה אשראי, זו קונה את הרכב מהיבואן ומעבירה אותו ללקוח, הלקוח משלם תשלום חודשי וכך חברת הליסינג מחזירה את המימון שלה לבנק ומשאירה אצלה את הרווח.
ללקוח אפשרות כזו בהחלט יכולה להשתלם כלכלית ותפעולית וראוי לבחון אותה למול החלופות בשוק.